Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPCPS5XSX
Okładka Assassin's Creed: Shadows (PC)
OkładkaAssassin's Creed: Shadows (PC)

Assassin's Creed: Shadows

AC Shadows | Assassin's Creed: Red

Trzynasta główna odsłona bestsellerowej serii od firmy Ubisoft. W Assassin's Creed: Shadows trafiamy do feudalnej Japonii i wcielamy się w dwie postacie – shinobi imieniem Naoe oraz czarnoskórego samuraja – Yasuke.

RPG | TPP | skradanki | sandbox | historyczne | Japonia | przygodowe gry akcji | RPG akcji | romanse

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Assassin's Creed: Shadows Premiera

15lis2024za 183dni

PC PS5 XSX

producent: Ubisoft wydawca: Ubisoft

Assassin’s Creed: Shadows to trzynasta główna odsłona bestsellerowego cyklu wydawanego przez firmę Ubisoft, zapoczątkowanego w 2007 roku. Produkcja została opracowana przez studio Ubisoft Quebec (znane między innymi z Assassin’s Creed Syndicate i Assassin’s Creed Odyssey), we współpracy z piętnastoma innymi zespołami działającymi pod skrzydłami francuskiego wydawcy.

Fabuła

Motorem fabuły Assassin’s Creed: Shadows jest opowieść o toczącym się od wieków konflikcie pomiędzy bractwem Asasynów a zakonem Templariuszy. Produkcja zabiera nas w podróż do feudalnej Japonii.

Okres historyczny

Akcja gry toczy się w w drugiej połowie XVI wieku, w późnym okresie Sengoku, znanym też jako Azuchi-Momoyama. To czas nie tylko wielkich reform społecznych, powstawania ruchów religijnych i renesansu artystycznego, lecz również wielkiego procesu zjednoczenia kraju.

Ważną rolę w tym ostatnim odegrał słynny Nobunaga Oda, będący jedną z postaci historycznych, które mamy okazję poznać w trakcie przygody. Pozostałe to między innymi Fujibayashi Nagato, czyli mistrz ninja klanu Iga, a także Yasuke, który na kartach historii zapisał się jako wyjątkowy, czarnoskóry sługa Nobunagi Ody.

Główne postacie

Assassin’s Creed: Shadows pozwala nam wcielić się w dwie postacie, pomiędzy którymi możemy swobodnie się przełączać.

  1. Pierwszą z nich jest wspomniany już Yasuke (co czyni go pierwszym grywalnym bohaterem historycznym w historii serii), którego w grze przedstawiono jako potężnego samuraja.
  2. Druga to Naoe, czyli fikcyjna córka Fujibayashiego Nagato, która dzięki szkoleniu otrzymanemu od ojca wyrosła na zaprawionego w bojach shinobi (ninja).

Protagonistów poznajemy w momencie, kiedy prowincja Iga zostaje zaatakowana przez armię Ody, ścierającą się z członkami dowodzonego przez Nagato ruchu oporu. Ich odmienność znajduje odzwierciedlenie między innymi w tym, jak są oni postrzegani przez mieszkańców Japonii, a także jak układają się ich relacje z bliskimi postaciami (a także z którymi z nich mogą romansować).

Gameplay

W Assassin’s Creed: Shadows akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Choć pod względem mechaniki produkcja czerpie garściami z dorobku cyklu, wprowadza też szereg nowych rozwiązań.

Otwarty świat

Tytuł oddaje nam do dyspozycji otwarty świat obejmujący centralną Japonię, którego powierzchnia jest porównywalna z Egiptem z Assassin’s Creed Origins. Oprócz cyklu dobowego w grze znajdziemy również zmienne warunki pogodowe i pory roku.

Wiosna, lato, jesień i zima następują w wyniku wydarzeń fabularnych, a wpływają nie tylko na wygląd świata, lecz również na zachowanie jego mieszkańców oraz możliwości, jakimi dysponujemy w ich trakcie. Przykładowo, ukrywanie się w gęstych zaroślach i pływanie w zbiornikach wodnych jest możliwe jedynie wiosną i latem, z kolei zimą z dachów zwisają sople, które można strącić, potencjalnie zdradzając wrogom swoją pozycję.

Misje i aktywności

Motorem kampanii fabularnej jest eliminacja różnorodnych celów, których możemy pozbywać się w dowolnej kolejności. Ponadto podczas zabawy podejmujemy się rozmaitych misji oraz aktywności opcjonalnych, a także plądrujemy rozsiane po całej mapie zamki i świątynie.

Oprócz tego w grze zaimplementowano możliwość stworzenia własnej siatki szpiegowskiej i wysyłania agentów na misje; pozyskane przez nich informacje można wykorzystywać do realizacji zadań głównych.

Parkour

Bohaterowie Assassin’s Creed: Shadows mogą wspinać się na elementy otoczenia i pokonywać przeszkody terenowe w zręczny, parkourowy sposób, a także czołgać się po ziemi. Dodatkowo Naoe ma na wyposażeniu linę z hakiem, która służy jej do huśtania nad przepaściami bądź do wspinaczki.

Skradanie

W porównaniu z wcześniejszymi częściami serii, znacznej rozbudowie uległ system skradania. Oprócz możliwości przemykania za plecami i nad głowami przeciwników, a także ukrywania się w gęstych zaroślach, produkcja pozwala nam chować się przed nieprzyjaciółmi w cieniach. Niczym w serii Thief, o tym, czy i jak bardzo jesteśmy widoczni, informuje nas stosowny wskaźnik; dodatkowo możemy niszczyć latarnie czy eliminować nieprzyjaciół z pochodniami.

Choć obie postacie potrafią się skradać, pod tym względem wyraźną przewagę ma lekko wyposażona Naoe. Pomimo że Yasuke również może ukrywać się przed adwersarzami, jego pancerz i ciężkie uzbrojenie sprawiają, że znacznie lepiej radzi sobie w otwartej walce. Obie postacie mogą również korzystać ze wzroku orła, który pozwala poznać położenie wrogów i dostrzegać ich przez ściany. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, by zamiast zabijać wrogów z ukrycia, jedynie pozbawiać ich przytomności.

Walka

Różnice pomiędzy postaciami znajdują odzwierciedlenie również w trakcie dynamicznych starć z przeciwnikami. Podczas gdy Naoe potrafi jedynie wykonywać uniki i odbijać ciosy wroga, Yasuke może blokować i parować ataki.

Oprócz ikonicznego ukrytego ostrza, dostępny w grze arsenał obejmuje między innymi: katany (z których korzystają obie postacie), kanabo (rodzaj maczugi), naginaty (zakończona ostrzem broń drzewcowa), łuki i arkebuzy (karabiny gładkolufowe), stworzone z myślą o Yasuke, a także kunai (miotane, krótkie ostrza), shurikeny (broń do rzucania o ostrych krawędziach, najczęściej w kształcie gwiazdy) oraz bomby dymne, z których doskonały użytek robi Naoe.

Elementy RPG

W Assassin’s Creed: Shadows zaimplementowano liczne elementy RPG. Bohaterowie posiadają indywidualne drzewka umiejętności, które rozwijamy w miarę postępów, jednak dzielą między sobą zdobyte doświadczenie. Ponadto w miarę postępów gromadzimy coraz lepsze wyposażenie, a posługując się określoną bronią, zwiększamy swoją biegłość. Oprócz tego w grze zaimplementowano system craftingu, pozwalający tworzyć własne katany, wykorzystując w tym celu zebrane komponenty.

Silnik gry

Assassin’s Creed: Shadows działa w oparciu o nową wersję silnika Anvil. W grze zaimplementowano między innymi zaawansowany system globalnego oświetlenia, a także podatne na zniszczenia obiekty, które można na przykład ciąć na kawałki przy pomocy katany.

Ostatnia modyfikacja 16 maja 2024

Tryb gry: single player  

Oczekiwania czytelników: 4,3 / 10 na podstawie 178 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Assassin's Creed: Shadows: 18+

PC
PS5
XSX