Assassin's Creed: Shadows
AC Shadows | Assassin's Creed: Red
Trzynasta główna odsłona bestsellerowej serii od firmy Ubisoft. W Assassin's Creed: Shadows trafiamy do feudalnej Japonii i wcielamy się w dwie postacie – shinobi imieniem Naoe oraz czarnoskórego samuraja – Yasuke.
Gry podobne do Assassin's Creed: Shadows
Ghost of Tsushima: Director's Cut
Wiedźmin 3: Dziki Gon
The Elder Scrolls V: Skyrim
Mapa w AC: Shadows nie będzie zasypana znacznikami. Ubisoft szykuje duże zmiany w eksploracji i skradaniu się
W Assassin’s Creed: Shadows zagramy dwiema postaciami, silnym samurajem z Afryki i zręczną shinobi
Assassin's Creed: Shadows z pierwszym trailerem. Data premiery potwierdzona, preordery już ruszyły
Assassin’s Creed: Shadows to trzynasta główna odsłona bestsellerowego cyklu wydawanego przez firmę Ubisoft, zapoczątkowanego w 2007 roku. Produkcja została opracowana przez studio Ubisoft Quebec (znane między innymi z Assassin’s Creed Syndicate i Assassin’s Creed Odyssey), we współpracy z piętnastoma innymi zespołami działającymi pod skrzydłami francuskiego wydawcy.
Fabuła
Motorem fabuły Assassin’s Creed: Shadows jest opowieść o toczącym się od wieków konflikcie pomiędzy bractwem Asasynów a zakonem Templariuszy. Produkcja zabiera nas w podróż do feudalnej Japonii.
Okres historyczny
Akcja gry toczy się w w drugiej połowie XVI wieku, w późnym okresie Sengoku, znanym też jako Azuchi-Momoyama. To czas nie tylko wielkich reform społecznych, powstawania ruchów religijnych i renesansu artystycznego, lecz również wielkiego procesu zjednoczenia kraju.
Ważną rolę w tym ostatnim odegrał słynny Nobunaga Oda, będący jedną z postaci historycznych, które mamy okazję poznać w trakcie przygody. Pozostałe to między innymi Fujibayashi Nagato, czyli mistrz ninja klanu Iga, a także Yasuke, który na kartach historii zapisał się jako wyjątkowy, czarnoskóry sługa Nobunagi Ody.
Główne postacie
Assassin’s Creed: Shadows pozwala nam wcielić się w dwie postacie, pomiędzy którymi możemy swobodnie się przełączać.
- Pierwszą z nich jest wspomniany już Yasuke (co czyni go pierwszym grywalnym bohaterem historycznym w historii serii), którego w grze przedstawiono jako potężnego samuraja.
- Druga to Naoe, czyli fikcyjna córka Fujibayashiego Nagato, która dzięki szkoleniu otrzymanemu od ojca wyrosła na zaprawionego w bojach shinobi (ninja).
Protagonistów poznajemy w momencie, kiedy prowincja Iga zostaje zaatakowana przez armię Ody, ścierającą się z członkami dowodzonego przez Nagato ruchu oporu. Ich odmienność znajduje odzwierciedlenie między innymi w tym, jak są oni postrzegani przez mieszkańców Japonii, a także jak układają się ich relacje z bliskimi postaciami (a także z którymi z nich mogą romansować).
Gameplay
W Assassin’s Creed: Shadows akcję oglądamy z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Choć pod względem mechaniki produkcja czerpie garściami z dorobku cyklu, wprowadza też szereg nowych rozwiązań.
Otwarty świat
Tytuł oddaje nam do dyspozycji otwarty świat obejmujący centralną Japonię, którego powierzchnia jest porównywalna z Egiptem z Assassin’s Creed Origins. Oprócz cyklu dobowego w grze znajdziemy również zmienne warunki pogodowe i pory roku.
Wiosna, lato, jesień i zima następują w wyniku wydarzeń fabularnych, a wpływają nie tylko na wygląd świata, lecz również na zachowanie jego mieszkańców oraz możliwości, jakimi dysponujemy w ich trakcie. Przykładowo, ukrywanie się w gęstych zaroślach i pływanie w zbiornikach wodnych jest możliwe jedynie wiosną i latem, z kolei zimą z dachów zwisają sople, które można strącić, potencjalnie zdradzając wrogom swoją pozycję.
Misje i aktywności
Motorem kampanii fabularnej jest eliminacja różnorodnych celów, których możemy pozbywać się w dowolnej kolejności. Ponadto podczas zabawy podejmujemy się rozmaitych misji oraz aktywności opcjonalnych, a także plądrujemy rozsiane po całej mapie zamki i świątynie.
Oprócz tego w grze zaimplementowano możliwość stworzenia własnej siatki szpiegowskiej i wysyłania agentów na misje; pozyskane przez nich informacje można wykorzystywać do realizacji zadań głównych.
Parkour
Bohaterowie Assassin’s Creed: Shadows mogą wspinać się na elementy otoczenia i pokonywać przeszkody terenowe w zręczny, parkourowy sposób, a także czołgać się po ziemi. Dodatkowo Naoe ma na wyposażeniu linę z hakiem, która służy jej do huśtania nad przepaściami bądź do wspinaczki.
Skradanie
W porównaniu z wcześniejszymi częściami serii, znacznej rozbudowie uległ system skradania. Oprócz możliwości przemykania za plecami i nad głowami przeciwników, a także ukrywania się w gęstych zaroślach, produkcja pozwala nam chować się przed nieprzyjaciółmi w cieniach. Niczym w serii Thief, o tym, czy i jak bardzo jesteśmy widoczni, informuje nas stosowny wskaźnik; dodatkowo możemy niszczyć latarnie czy eliminować nieprzyjaciół z pochodniami.
Choć obie postacie potrafią się skradać, pod tym względem wyraźną przewagę ma lekko wyposażona Naoe. Pomimo że Yasuke również może ukrywać się przed adwersarzami, jego pancerz i ciężkie uzbrojenie sprawiają, że znacznie lepiej radzi sobie w otwartej walce. Obie postacie mogą również korzystać ze wzroku orła, który pozwala poznać położenie wrogów i dostrzegać ich przez ściany. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, by zamiast zabijać wrogów z ukrycia, jedynie pozbawiać ich przytomności.
Walka
Różnice pomiędzy postaciami znajdują odzwierciedlenie również w trakcie dynamicznych starć z przeciwnikami. Podczas gdy Naoe potrafi jedynie wykonywać uniki i odbijać ciosy wroga, Yasuke może blokować i parować ataki.
Oprócz ikonicznego ukrytego ostrza, dostępny w grze arsenał obejmuje między innymi: katany (z których korzystają obie postacie), kanabo (rodzaj maczugi), naginaty (zakończona ostrzem broń drzewcowa), łuki i arkebuzy (karabiny gładkolufowe), stworzone z myślą o Yasuke, a także kunai (miotane, krótkie ostrza), shurikeny (broń do rzucania o ostrych krawędziach, najczęściej w kształcie gwiazdy) oraz bomby dymne, z których doskonały użytek robi Naoe.
Elementy RPG
W Assassin’s Creed: Shadows zaimplementowano liczne elementy RPG. Bohaterowie posiadają indywidualne drzewka umiejętności, które rozwijamy w miarę postępów, jednak dzielą między sobą zdobyte doświadczenie. Ponadto w miarę postępów gromadzimy coraz lepsze wyposażenie, a posługując się określoną bronią, zwiększamy swoją biegłość. Oprócz tego w grze zaimplementowano system craftingu, pozwalający tworzyć własne katany, wykorzystując w tym celu zebrane komponenty.
Silnik gry
Assassin’s Creed: Shadows działa w oparciu o nową wersję silnika Anvil. W grze zaimplementowano między innymi zaawansowany system globalnego oświetlenia, a także podatne na zniszczenia obiekty, które można na przykład ciąć na kawałki przy pomocy katany.
Ostatnia modyfikacja 16 maja 2024
Tryb gry: single player
Oczekiwania czytelników: 4,3 / 10 na podstawie 178 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Assassin's Creed: Shadows: 18+